Het avontuur begint... - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Myrthe Konink - WaarBenJij.nu Het avontuur begint... - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Myrthe Konink - WaarBenJij.nu

Het avontuur begint...

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

05 Februari 2014 | Spanje, Murcia

Het is zover, daar waar je maanden naar uitkijkt is dan eindelijk daar... Ik ga naar Spanje voor een half jaar! 's Nachts om 2 uur ging de wekker, maar veel geslapen had ik toch al niet (het is toch best spannend allemaal namelijk). Samen met papa, mama, Carlijn & Sander in de auto op weg naar vliegveld Weeze. Over de heenweg kan ik al een heel verhaal kwijt, want Tomtom vond de 'toeristische' route het leukst, dus tussen alle weilanden door. Nog 3 kilometer te gaan voor we er zijn, maar wij werden over een weg geleid met een groot hek ervoor en konden dus niet verder. Tjaa en daar sta je dan midden in de nacht met een Tomtom die alleen deze weg kent. Gelukkig hebben wij, door bordjes te volgen, het vliegveld kunnen vinden. Op het vliegveld heb ik iedereen maar eens voorgesteld aan Richard, want niemand kende hem nog. Met z'n allen hebben we nog lekker rustig een kopje koffie gedronken.

En toen het volgende... wij gingen met z'n drieën onze koffers inleveren, maar Richard had een klein foutje gemaakt. Van het o zo vriendelijke personeel kreeg hij de mededeling: "You can not fly today!".
Daar sta je dan in Duitsland met je koffer.... Naar een paar goede gesprekken met het personeel en de het trekken van de portemonnee mocht Gradus Jan voor maar liefst €327,44 toch nog met ons mee naar Murcia!

Het moeilijkste moment waar ik al heel lang tegenop zag was dan toch daar, het afscheid nemen. Mijn lieve zusje vloog me om de armen en we konden het toch niet droog houden. Afscheid nemen voor 5 maanden is toch wel wat moeilijker dan het lijkt. Daarna een dikke knuffel van papa en mama en als laatste Sander. Ik weet dat iedereen langs komt om mij te bezoeken, maar op dit moment is het echt verschrikkelijk! Toch is het nu echt wel tijd om door de douane te gaan. Nog een laatste knuffel en met een lach en een traan gaan we dan nu toch echt!

Als je denkt dat we dan alles hebben gehad, heb je het mis. Bij Gradus Jan en mij ging het toch weer even fout bij de tassencontrole. Ik was vergeten om mijn flesje water uit de tas te halen en Gradus had zijn dart pijlen nog in zijn tas. Met een paar ervaringen rijker, zitten we dan toch eindelijk in het vliegtuig! Ongeveer 3 uurtjes later stappen we uit op Spaanse bodem en ik ben gelukkig, want de zon schijnt!
Met z’n drieën gaan we opzoek naar ons hotel voor de eerste week en vervolgens op weg naar de universiteit, want wij beginnen namelijk meteen met een 3 uur durende cursus Spaans. Ik heb mijn ogen uitgekeken, want de universiteit in Murcia is echt super mooi! Hier ga ik het wel een half jaartje volhouden. Helaas was het ontvangst wat minder goed geregeld en hadden wij geen enkel idee waar we naar toe moesten. Gelukkig speken de mensen op de universiteit geen woord Engels en wij geen woord Spaans, dus komt vast goed! Na 3 kwartier rond te hebben gedwaald op de campus vonden wij dan toch het lokaal en mochten wij ons aansluiten bij de groep studenten die 0,0 woorden Spaans spreken! Mevrouw Maria Carolina Padilla dacht hier toch anders over en begon enthousiast in het Engels/Spaans/Duits te brabbelen 3 uur lang. Waarom in het Duits zal je misschien denken? Nou bij deze zal ik jullie dan ook maar meteen voorstellen aan de rest van de studenten. Wij 3 Hollanders mogen de cursus gaan volbrengen met 2 Italianen en maar liefst ±26 Duitse studenten. Maar ondanks alles kan ik me nu al voorstellen in het Spaans en dat vind ik al heel wat voor de eerste dag! De rest komt vanzelf wel de komende twee weken. Om de dag af te sluiten hebben we snel wat gegeten in de kebab tent om de hoek en om half 10 lagen we dan eindelijk in bed. We waren zelfs te moe om elkaar nog welterusten te wensen…

Na 11 uur te hebben geslapen begon dan dag 2. Ondertussen voelen wij ons hier al helemaal thuis en gaan we dus ook vol vertrouwen weer op weg naar de universiteit voor wat informatie over het komende halve jaar. Eerst een gesprek met een Nederlandse mevrouw over appartementen in de buurt en vervolgens een gesprek met een Spaanse mevrouw over onze vakken. Van haar kregen we te horen dat wij een tutor krijgen die ons gaat begeleiden met de vakken. Volgende week maandag beginnen onze lessen en daarvoor moeten we met haar gesproken hebben. Hebben we deze week geen afspraak kunnen maken, mogen we gerust een dagje later beginnen met de lessen, of zelfs wel twee en als we de hele week missen is het ook geen probleem. Heerlijk de Spaanse mentaliteit…. Mañana mañana!

In de middag gingen wij weer terug naar ons hotel, maar Claudia en Richard hadden nog een schrijfblok nodig. Wij zijn dus bij de eerste willekeurige halte waar we winkels zagen uitgestapt om op zoek te gaan. Daarbij waren we even vergeten hoe ver dit eigenlijk van ons hotel was. Ook liet ons richtingsgevoel ons een klein beetje in de steek en hier kwamen we dan ook achter bij de rotonde midden in Murcia. Met 7 afritten wordt het toch best lastig als je niet zo goed hebt opgelet waar we uit waren gekomen. Wij hebben dan ook maar 2 rondjes gelopen over de rotonde om vervolgens de goede straat te vinden! Na deze wandeling vonden wij dat we wel wat lekkers te eten en te drinken hebben verdiend en zijn we lekker op het terras gaan zitten. Heerlijk in mijn hemdje, zonnebril op en genieten!

’s Avonds moesten we weer richting de Spaanse cursus en hiervoor hadden wij huiswerk gekregen. We moesten een kort verhaaltje over ons zelf schrijven in het Spaans. Met een paar regels waren wij wel klaar, maar toen wij zagen wat onze Duitse vrienden allemaal hadden opgeschreven (A4-tjes vol), viel dat van ons toch wel een beetje in het niets! Niet getreurd, na 3 uur kan ik al weer wat meer Spaanse woordjes en wordt het toch ook helaas wel steeds ingewikkelder wat betreft de grammatica. Maar volgens onze docent is er nog nooit iemand gefaald voor de toets die we aan het einde van maken. Dit moet mij dan maar de goede hoop geven dat het allemaal goed komt!

Na de cursus gingen we met z’n drieën opzoek naar de pizzeria, waar we het adres van hadden gekregen in ons hotel. Na een kleine wandeling langs de mooie parkjes en het water bleek deze pizzeria potdicht te zitten. Het begint er steeds meer op te lijken dat de plaatselijke bevolking hier niet zo veel uit eten gaat of dat er bij ons iets mis gaat, want de restaurantjes hebben wij hier nog niet gevonden. Gelukkig wilde Claudia heel graag de kathedraal van Murcia bekijken in het donker en toen we hier aankwamen, zagen we een plein vol met eettentjes! We hebben een ‘heerlijke’ pizza gegeten (die van mij een beetje ontleed) en zijn terug gegaan naar het hotel om opzoek te gaan naar woonruimte voor het komende halve jaar! Dit wordt vervolgd…

Hasta la vista!

• 05 Februari 2014 - 14:47

Maaike:

Haaa Myrthe Claudia en Gradus Jan (oftewel Richard)

Wat een leuk verhaal heb je geschreven.
    Oeff jammer van de eurootjes haha, maar gelukkig goed overgekomen haha

Succes met de cursus spaans en vooral veel plezier in Murcia.

Enjoy!! Time flies when you're having fun ;)

XX

• 05 Februari 2014 - 15:24

Marion:

Leuk verhaal. En zo zie je maar die duitsers zijn echte "strebers". Blijf vooral jezelf en laat je niet opjutten. Veel plezier verder. Liefs mama

• 05 Februari 2014 - 16:17

Reé:

Mooi verhaal gemaakt van de eerte indrukken. Blij dat de eerste indruk zo goed is. Doe je best maar vooral, geniet ervan. Liefs papa.

• 05 Februari 2014 - 16:34

Mieke Johannink:

Leuk Myrthe om te lezen. Heel veel succes en wat enig om dit te lezen!! komt vast goed met jullie.Veel plezier en ik zal met plezier het vervolg lezen

• 05 Februari 2014 - 17:02

Lauret:

Super myrthe!
    Er zijn heeeel veel goed eettentjes! Maar vooral tappa's barretjes.
    Geniet van de mooie stad je gaat een super tijd hebben!
    En natuurlijk ga ik je volgen.

Liefs lauret

• 05 Februari 2014 - 21:40

Jolinde:

Hoi,hoi...de eerste paar dagen al genoeg indrukken opgedaan. Zo te lezen heb je het nu al naar je zin. Geweldig. Geniet ervan...liefs...bennie en jolinde

• 06 Februari 2014 - 23:42

Diane Campisi:

Hee Myrthe,

ook al zo'n leuk verslag. Laat je niet gek maken door je medestudenten hoor. Dat spaans komt vanzelf wel. Jullie zijn er nog maar net.
    Ik wacht met spanning jullie volgende verslagen (en foto's) af.

Groetjes Diane

• 07 Februari 2014 - 21:36

Corrie :

Heerlijk om zo op de hoogte te blijven van jouw wel en wee in Spanje. Heb genoten van je eerste reisverslag. Liefs Corrie